Älskaren av Marguerite Duras
Älskaren, bitteljuv roman (biografi) om den unga 15 åriga vita flickan som ingår en relation med den mycket äldre manliga kinesen från överklassen. Berättelsen är avskalad och suggestiv, fylld av känslointryck, psykologiska relationsdramer. 
En kärlekshistoria, en relation som är fylld av åtrå och kärlek, å andra sidan förbjuden av de stränga traditioner som finns.
En smärtsam berättelse om relationer, inte bara mellan jaget (flickan) och hennes älskare, utan relationen till hennes moder och båda bröder.
 
Bitterljuv, ett lugn infinner sig i min kropp när jag läser, en melodi, ett gungande behagligt lästempo. Ett moln av tyngd, raseri och frustration, men ändå lättsam. Man dras med i känslornas svall, hatet mot modern och hatet mod den äldste brodern. Brodern som bara bedrar och stjäl ifrån alla, modern som älskar honom över allt annat och ger honom allt vad hon har.
 
Fler bokbloggar som har läst och recenserat den är Bokblomma och feministbiblioteket
Om Pedagogik av Imanuel Kant
Pedagogik är jätteintressant  och en välbehövlig kunskap hos alla människor som arbetar inom skola och förskola.
Jag läste Immanuel Kants bok om pedagogik för ett tag sedan. En mycket intresseväckande lärorik bok. Härnedan skriver jag ner lite anteckningar ifrån vad jag ansåg vara viktigt för mig när jag läste. Välkomna att diskutera.
 
  •  Kants estetik slår en bro mellan den autonoma människan som följer självålagda principer om den skapande människan som söker nya former för moraliskt samliv.
  • Kant betonar hänsynen till den andre, människans frihet är en moralisk frihet och den i sin tur begränsas av hänsynen till andras frihet
  • att låta barnetfå leka fritt, så länge det innebär att barn och lärare delar detta. Uppfostran är nödvändig.
  • Barn har inga auktoriteter, utan utvecklar dessa med den vuxna.
  • Frihet är för kant att lyda förnuftet och låta det moraliska plikterna begränsa ens beteende.
  • Pedagogikens mål är att fostra barnet till samhällsliv, kultur och moral.
  • Uppfostran sker i små steg som motsvarar elevens mognad.
  • Hos barnet måste man börja med lagen som de har inom sig, samvetet måste formas. Här pratar Kant mycket om Gud och plikt, att vi ska lyda och respektera andra människor likheter och olikheter, samt alla levande varelser här på jorden.  Samtidigt bör man upplysa ungdomar det goda i det onda, att ex, rovdjur och fåglar är trädgårdens beskyddare.
  • Tillit till sig själv. Att man håller det man lovar. Att vilja göra något för sig själv och hålla fast vid det.
  • Kant talar om att vi bör undvika alla onödiga hjälpmedel, verktyg för barnet. Låt den få lära sig själv. Låt barnet lära sig gå själv, utan gåvagn. Låt barnet få krypa omkring och testa, när det är moget, lär den sig att gå.
  • Ju fler vanor en människa har, desto mindre fri och oberoende är hon/han
  • Uppfostran omfattar omvårdnad och bildning, negativ: disciplin, positiv:undervisning

 

 

 
Grabben i kuvösen brevid av Jonas Helgesson
Maggan hade tipsat denna bok för mig redan 2007, då den kom ut. Men det dröjdeända fram till 2011 innan jag kom för mig att läsa den, och då gjorde jag det med racerfart.
 
Jonas Helgesson född med navelsträngen runt halsen, får en cp-skada, denna bok handlar om författaren själv. En bok om att vinna över sina svårigheter och se utmaningarna och möjligheterna i varenda orealistisk dröm. Jag fick samma otur som Jonas vid födseln, navelsträngen runt halsen resultatet vart syrebrist och en funktionsnedsättning. Det finns så mycket i Jonas berättelse , som jag känner igen från mitt eget liv. Kloka och trygga föräldrar, envishet och kämparglöd. Framgångar, motgångar. Skratt och tårar. Att vara speciell och unik.
 
Jonas böcker ger mig glädje och kämparglöd. "Vill jag så kan jag".
 
Boken är lättläst med ett bra flyt i texten, alltid glimten i ögat, underhållande lärorik och helt underbar.
Hans andra bok "Ett cp-bra liv" har jag med läst.
 
Är det någon i den virtuella bokvärlden som har läst något av Jonas Helgesson?